2 / 3

بای پپ چیست؟ چگونه بر بدن شخص بیمار تاثیر می گذارد؟

نکات مهمی از قبیل تاثیر بر بدن، مدت زمان استفاده بیمار، طول درمان بای پپ، خطرات بای پپ را ذکر کردیم که می توان به مهم ترین قسمت آن که ماسک بای پپ هست اشاره کرد.

بای پپ چیست؟ چگونه بر بدن شخص بیمار تاثیر می گذارد؟

BiPap بای پپ چیست؟
برخی از مشکلات پزشکی می توانند نفس کشیدن را برای شما سخت کنند. در این موارد، ممکن است از فشار مثبت راه هوایی دوسطحی بهره مند شوید. معمولاً به عنوان "BiPap" یا "BPap" شناخته می شود. این یک نوع ونتیلاتور است - وسیله ای که به تنفس کمک می کند. ونتیلاتور دستگاهی است که در اکثر بیمارستان ها برای کمک به حال بیماران استفاده می شود، در حالی که با بای پپ بیمار به منزل بر می گردد.

در طول تنفس طبیعی، ریه های شما با تنفس منبسط می شوند. علت این امر دیافراگم است که عضله اصلی تنفس در قفسه سینه شما در جهت پایین می رود. این باعث می شود فشار داخل لوله ها و کیسه های ریه شما کاهش یابد. این کاهش فشار هوا را به ریه های شما می مکد. آنها با هوای اکسیژن پر می شوند. منظور 21 % اکسیژن موجود در هواست. 

اگر مشکل تنفسی دارید، دستگاه بای پپ BiPap می تواند به فشار دادن هوا به ریه های شما کمک کند. شما از ماسک یا پلاگ های بینی که به ونتیلاتور متصل هستند استفاده می کنید. این دستگاه هوای تحت فشار را به مجاری هوایی شما می رساند. به آن "تهویه با فشار مثبت" می گویند زیرا این دستگاه به باز کردن ریه های شما با این فشار هوا کمک می کند.

BiPap بای پپ، تنها یک نوع ونتیلاتور فشار مثبت است. هنگام استفاده از BiPap، هنگام دم و بازدم، فشار هوای مثبت دریافت می کنید. اما هنگام تنفس، فشار هوای بیشتری دریافت می کنید. این تنظیم با انواع دیگر هواکش ها متفاوت است. به عنوان مثال، فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) همان مقدار فشاری را که شما به داخل و خارج تنفس می کنید، وارد می کند. مشکلات پزشکی مختلف ممکن است به BiPap در مقابل CPAP بهتر پاسخ دهند.


چرا ممکن است نیاز به استفاده از بای پپ داشته باشم؟


اگر مشکل پزشکی دارید که تنفس شما را مختل می کند، BiPap می تواند به شما کمک کند. برای مثال، اگر یکی از موارد زیر را دارید، ممکن است به BiPap نیاز داشته باشید:

اختلال انسداد مزمن ریه (COPD)
آپنه انسدادی خواب
سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی
ذات الریه
شعله ور شدن آسم
تنفس ضعیف بعد از عمل
بیماری عصبی که تنفس را مختل می کند
اگر تنفس شما بسیار ضعیف باشد، BiPap ممکن است گزینه خوبی نباشد. همچنین ممکن است برای شما مناسب نباشد اگر هوشیاری شما کاهش یافته یا مشکلات بلع وجود دارد. BiPap ممکن است در این شرایط به اندازه کافی کمک نکند. در عوض، ممکن است به یک ونتیلاتور با یک لوله مکانیکی که در گلوی شما قرار می گیرد نیاز داشته باشید. یا ممکن است از تراکئوستومی سود ببرید - روشی که یک راه هوایی در نای شما ایجاد می کند.

در برخی موارد، افراد می‌توانند با بهبود تنفس خود، چنین پشتیبانی ونتیلاتور را به BiPap منتقل کنند. افرادی که لوله تنفسی نمی‌خواهند اما می‌خواهند برای تنفس کمک کنند، می‌توانند از BiPap استفاده کنند.

 

خطرات استفاده از BiPap چیست؟


BiPap معمولا بسیار ایمن است. در مقایسه با حمایت ونتیلاتور مانند تراکئوستومی، خطر عوارضی مانند عفونت کمتر است. بیشتر مشکلات BiPap مربوط به ماسک صورت است. ممکن است خیلی محکم ببندید و رد جای ماسک روی صورت بیفتد. برخی از خطرات دیگر عبارتند از:


آسیب موضعی پوست ناشی از ماسک
نفخ خفیف معده
دهان خشک
نشت از ماسک، باعث می شود فشار کمتری وارد شود
سوزش چشم
درد سینوسی یا احتقان سینوسی

خطرات شما ممکن است بسته به سن شما، مدت زمانی که به BiPap نیاز دارید و مشکلات پزشکی شما متفاوت باشد. در مورد هر گونه نگرانی با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

 

چگونه برای استفاده از بای پپ آماده شوم؟

شما باید با قطعات دستگاه BiPap خود آشنا باشید. آنها عبارتند از:

ماسک صورت، ماسک بینی یا پلاگ بینی
موتور دستگاه که هوا را به داخل لوله می دمد
لوله ای که موتور دستگاه را به ماسک یا دوشاخه متصل می کند
دستگاه BiPap شما ممکن است ویژگی های دیگری نیز داشته باشد، مانند یک مرطوب کننده گرم.

اگر یک دستگاه BiPap برای مصارف خانگی می‌خرید، ممکن است بخواهید با یک متخصص فروش تجهیزات پزشکی خانگی صحبت کنید. این شخص می تواند به شما کمک کند تا بهترین نوع دستگاه BiPap را انتخاب کنید که برای نیازهای شما مناسب است. او همچنین می‌تواند دستورالعمل‌هایی را درباره نحوه و زمان تمیز کردن ماسک‌ها، لوله‌ها و سایر قسمت‌های دستگاه به شما بدهد.

ممکن است بخواهید قبل از تصمیم گیری در مورد ماسکی که بیشتر دوست دارید، چندین نوع ماسک را امتحان کنید. اگر احساس می کنید ماسک شما سفت است، ممکن است لازم باشد آن را دوباره نصب کنید.

قبل از شروع درمان BiPap، ممکن است دستگاه شما نیاز به کالیبره داشته باشد. شخصی از تیم پزشکی شما تنظیمات را تنظیم خواهد کرد. آن شخص اغلب یک درمانگر تنفسی است. تنظیمات باید درست باشد تا درمان مناسب را دریافت کنید. همچنین ممکن است دستورالعمل های دیگری در مورد نحوه آماده شدن برای درمان BiPap خود دریافت کنید.

 

در طول استفاده از با پپ چه اتفاقی می افتد؟
ممکن است زمانی که برای یک اورژانس تنفسی در بیمارستان هستید، درمان BiPap را دریافت کنید. شما همچنین ممکن است آن را در خانه برای یک بیماری مزمن استفاده کنید.

دستورالعمل های ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود را در مورد زمان استفاده از BiPap دنبال کنید. شاید لازم باشد فقط در هنگام خواب از آن استفاده کنید. یا ممکن است لازم باشد همیشه از آن استفاده کنید. اگر طبق دستورالعمل از درمان BiPap خود استفاده نکنید، مزایای کامل را دریافت نخواهید کرد.

هنگامی که برای اولین بار استفاده از BiPap را شروع می کنید، ممکن است احساس ناراحتی کنید. پوشیدن ماسک و احساس جریان هوا ممکن است عجیب باشد. با گذشت زمان، باید به آن عادت کنید. اگر در حین استفاده از BiPap احساس می کنید واقعا نمی توانید نفس بکشید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. او ممکن است نیاز داشته باشد تنظیمات فشار را روی دستگاه شما تنظیم کند.

مهم است که هنگام استفاده از BiPap چیزی نخورید یا ننوشید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است غذا یا مایعات را وارد ریه های خود کنید.

صدای اکثر دستگاه های BiPap نرم و ریتمیک است. اگر شما را آزار می دهد، سعی کنید از گوش گیر استفاده کنید. اگر صدای دستگاه بسیار بلند است، با تامین کننده پزشکی چک کنید تا مطمئن شوید که درست کار می کند.

اگر هنگام استفاده از BiPap علائم یا مشکلی داشتید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید. او می تواند به شما کمک کند تا دریابید که چگونه با آنها برخورد کنید. در اینجا چند نکته کلی وجود دارد:

یک مرطوب کننده ممکن است به کاهش خشکی بینی کمک کند. استفاده از ماسک صورت به جای ماسک بینی نیز ممکن است به کاهش علائم چشمی یا سینوسی کمک کند. اگر سردرد دارید، ممکن است به دلیل احتقان سینوسی باشد. در برخی موارد، پزشک شما ممکن است یک آنتی هیستامین برای این علائم تجویز کند.
اگر ماسک نشتی، تحریک پوست یا خطوط فشار دارید، ممکن است به اندازه یا نوع دیگری از ماسک نیاز داشته باشید. همچنین ممکن است متوجه شوید که تنظیم تسمه های اطراف ماسک به شما کمک می کند.
ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بتواند با کاهش فشار روی دستگاه به شما کمک کند از نفخ معده جلوگیری کنید.
ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما ممکن است دستورالعمل‌های دیگری درباره بهترین روش استفاده از دستگاه به شما بدهد.

نتیجه

اگر مشکل پزشکی شما بهتر شود، ممکن است بتوانید فشار کمتری را روی دستگاه BiPap خود اعمال کنید. یا ممکن است بتوانید کمتر از دستگاه استفاده کنید. با تیم مراقبت های بهداشتی خود کار کنید تا به بهترین درمان کمک کنید.

نکته حائز اهمیت این است که، به دلیل افتادگی بافت نرم زبان و قطع راه تنفس بیمار، مهم است بدانید که این دستگاه مادام العمر بسته به وضعیت جسمانی و سن بیمار با ایشان همراه هست و نمیتوان درمان را قطع کرد. پس حتی شبی 2 ساعت هم که شده نیاز هست از بای پپ استفاده کنید تا خوابی عمیق و به بیرون رفتن گاز خون از بدن شخص بیمار منجر شود.

 

منبع: John Hopkins Medicine

نکات مهمی از قبیل تاثیر بر بدن، مدت زمان استفاده بیمار، طول درمان بای پپ، خطرات بای پپ را ذکر کردیم که می توان به مهم ترین قسمت آن که ماسک بای پپ هست اشاره کرد.