0 / 8

تفاوت اکسیژن درمانی و دستگاه های کمک تنفسی چیست؟

دستگاه های اکسیژن جهت بالا بردن سطح اکسیژن خون استفاده می شود ولی دستگاه های کمک تنفسی برای بیماران اختلالات تنفسی هنگام خواب به کار برده می شود.

تفاوت اکسیژن درمانی و دستگاه های کمک تنفسی چیست؟

 


اکسیژن درمانی چیست؟


در حالی که اکسیژن درمانی غالباً با دستگاه های سی پپ  CPAP ، بای پپ  BiPAP و حجمی APAP اشتباه گرفته می شود، این یک روش درمانی کاملاً متفاوت است که به جای اختلالات خواب، برای درمان بیماری های تنفسی استفاده می شود. اکسیژن درمانی عبارت است از اکسیژن  پزشکی (با خلوص بالا) از طریق کانول بینی. اکسیژن درمانی اطمینان حاصل می کند که ریه ها کاملاً اشباع شده اند تا بیمار بتواند سطح اکسیژن را در خون خود حفظ کند. معمولاً اکسیژن درمانی برای درمان بیماری انسدادی مزمن ریوی (COPD) استفاده می شود. این یک اصطلاح چتری است که برای توصیف دو بیماری مزمن مختلف استفاده می شود: آمفیزم و برونشیت مزمن. آمفیزم با آلوئول های متورم و آسیب دیده مشخص می شود. این کیسه های کوچک هوایی در ریه ها هستند که وظیفه انتقال اکسیژن و دی اکسید کربن به داخل و از خون را دارند، برونشیت مزمن با التهاب و تورم لوله برونش، مجاری تنفسی کوچک در ریه ها مشخص می شود COPD یکی از شایعترین بیماریهای پیشرونده ریه در جهان است که حدود 328 میلیون نفر به آن مبتلا هستند. اگرچه علت اصلی آن سیگار کشیدن است، اما برخی از افراد به دلیل یک بیماری نادر به نام کمبود آنتی تریپسین آلفا 1 مبتلا به COPD می شوند. COPD با سرفه مزمن، درد قفسه سینه، افزایش تولید بلغم و خلط و عدم تحمل ورزش مشخص می شود. بسته به شدت COPD که یک بیمار دارد، به سرعت جریان اکسیژن مختلفی نیاز دارد. اکسیژن اضافی بسته به دستگاه اکسیژن مورد استفاده در هر لیتر در دقیقه (LPM) یا میلی لیتر در دقیقه اندازه گیری می شود.

 

چه نوع دستگاه های اکسیژن وجود دارد؟
چندین دستگاه مختلف اکسیژن وجود دارد: مخازن اکسیژن(کپسول اکسیژن)، مخازن اکسیژن مایع، غلظت اکسیژن ثابت و غلظت اکسیژن قابل حمل
. مخازن اکسیژن قدیمی ترین نوع اکسیژن درمانی است و با ذخیره اکسیژن در فشارهای بالا در داخل مخزن آلومینیوم کار می کند. مخازن اکسیژن مایع مشابه مخازن اکسیژن معمولی هستند اما به صورت مایع ذخیره می شوند، به این معنی که باید در دمای بسیار پایین نگهداری شوند. اکسیژن کنسانتره ها دستگاه های اکسیژن ساز، درمانی الکترونیکی هستند که هوای محیط را می گیرند و گازهای غیرضروری مانند نیتروژن و آرگون را از بین می برند، سپس اکسیژن پزشکی را از طریق یک کانول بینی خارج می کند. غلیظ کننده های ثابت اکسیژن باید همیشه به یک دیواره پریز برق متصل شوند اما غلیظ کننده های قابل حمل اکسیژن باتری های سبک وزن دارند که می توان آنها را در هر جایی برد.

دوز پالس در مقابل جریان مداوم
 دو روش مختلف تحویل برای اکسیژن وجود دارد:
جریان مداوم و جریان پالس. بهترین راه برای فكر كردن در مورد این موضوع مانند تفاوت بین آبخوری و بطری آب است. آبنماهای آشامیدنی مانند غلظت اکسیژن جریان مداوم هستند زیرا بدون در نظر گرفتن میزان نوشیدن شما ، یک جریان ثابت آب خارج می کنند. از طرف دیگر، غلظت دهنده های جریان نبض مانند بطری های آب هستند زیرا شما تمام آب خارج شده از بطری را می نوشید. کنسانتره های اکسیژن با دوز پالس پیشرفته تر از نمونه های جریان مداوم آنها هستند زیرا قادر به تشخیص میزان تنفس شما و تحویل اکسیژن در لحظه مناسب هستند مانند دستگاه های بای پپ  BiPAP بر اساس تنفس و الگوی خواب شما فشار را در مجاری تنفسی شما تغییر
می دهد. با این حال، در شرایط خاص، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که فقط از دستگاه های اکسیژن با جریان مداوم استفاده کنید.

 

PAP درمانی و اکسیژن درمانی مکمل چگونه با هم مرتبط هستند؟
اگرچه BiPAP درمانی و اکسیژن درمانی برای درمان بیماریهای کاملاً متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد، اما این بدان معنا نیست که با هم ارتباط ندارند. هر دو روش درمانی برای بهبود تنفس و ارتقا سلامت ریه و همچنین رفاه عمومی استفاده می شود. و در موقعیت های خاص، ممکن است لازم باشد همزمان از CPAP و اکسیژن درمانی استفاده کنید.

سندرم همپوشانی COPD-OSA چیست؟
دقیقاً همانطور که از نام آن پیداست، سندرم همپوشانی COPD-OSA زمانی است که علائم COPD و OSA وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، بیمار می تواند ریه ها و راه های هوایی آسیب دیده داشته باشد که در هنگام خواب فرو می ریزد. همانطور که می توانید تصور کنید، این یک ترکیب کاملاً بد است و هنگام خواب راحت می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد OSA باعث COPD یا بالعکس می شود ، اما یک بیمار مبتلا به COPD که چاق است یا سیگار می کشد در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به OSA نیز خواهد بود. لازم به یادآوری است که COPD یک بیماری انسدادی ریه است، نه یک بیماری "محدود کننده" ریه. معنی این امر این است که بر توانایی ریه در دفع هوا تأثیر می گذارد تا اینکه هوا را تحریک کند. به همین دلیل است که به بیماران COPD مبتلا به OSA به جای دستگاه CPAP به آنها دستگاه بای پپ  BiPAP تجویز می شود. زیرا هنگام خارج شدن هوا هیچ فشارغیرضروری بر ریه های آنها ایجاد نمی کند.

هر دو به نسخه نیاز دارند
شباهت دیگر بین اکسیژن درمانی و BiPAP درمانی این است که هر دو به نسخه نیاز دارند. بر اساس دستورالعمل سازمان غذا و داروی ایالات متحده، دستگاه های سی پپ  CPAP ،بای پپ  BiPAP و  حجمی APAP "تجهیزات پزشکی کلاس خطر II" محسوب می شوند. این بدان معناست که این دستگاه ها خطرات بالقوه ای دارند و برای خرید آن نیاز به نسخه پزشکی دارید. به طور مشابه، اکسیژن به عنوان یک ماده کنترل شده در FDA  در نظر گرفته می شود و به همین ترتیب ، هر دستگاهی که دارای خلوص بالا یا اکسیژن با درجه پزشکی باشد، تنظیم می شود. اگر تصمیم به خرید مخزن اکسیژن ، مخزن اکسیژن مایع ، اکسیژن ساز ثابت یا قابل حمل دارید، باید نسخه ای از پزشک خود تهیه کنید.

نحوه اتصال دستگاه اکسیژن به CPAP
اگر به سندرم COPD-OSA همپوشانی دارید ، ممکن است لازم باشد همزمان از اکسیژن درمانی و بای پپ  BiPAP درمانی استفاده کنید. اگر چنین است ، باید مطمئن شوید که دستگاه بای پپ  BiPAP و دستگاه اکسیژن سازگار هستند. اکثر دستگاه های CPAP با دستگاه های اکسیژن سازگار هستند، اما شما باید اطمینان حاصل کنید که یک غلظت اکسیژن جریان مداوم دارید. متمرکز کننده های دوز مانند Inogen One G5
به اکسیژن رسانی صحیح به تنفس شما متکی هستند و CPAP با این مشکل روبرو خواهد شد. لوله اکسیژن شما به CPAP بین ماسک و شیر ورودی متصل می شود. پس از اتصال دستگاه ها، باید قبل از خواب شب مطمئن شوید که هر دو دستگاه روشن هستند. اگر در حین استفاده از دستگاه CPAP و دستگاه اکسیژن ، مجاری بینی شما خشک شود ، به طور معمول می توانید برای هر واحد یک دستگاه بخور بخورید که به شما امکان می دهد راحت تر بخوابید.

نتیجه
اگرچه درمان CPAP و اکسیژن درمانی معمولاً اشتباه گرفته می شوند، اما اینها یک چیز نیستند. CPAP ، BiPAP و APAP برای
درمان آپنه انسدادی خواب ، یکی از اختلالات خواب در کل جهان استفاده می شود. از طرف دیگر، اکسیژن درمانی برای درمان COPD
و سایر بیماری های مزمن تنفسی استفاده می شود. با این حال، تحت شرایط خاص مانند سندرم همپوشانی COPD-OSA ، پزشک ممکن است به شما توصیه کند که از هر دو روش درمانی استفاده کنید. تلاش برای انتخاب دستگاه CPAP یا غلظت اکسیژن مناسب ، گیج کننده است، خصوصاً اگر می خواهید از سازگاری آنها با یکدیگر اطمینان حاصل کنید. برای سهولت انجام این فرآیند، با متخصصان تنفسی ما در اینجا در جهان تنفس تماس بگیرید و ما شما را از طریق آن بررسی خواهیم کرد و دستگاه دقیق مورد نظر را به شما می دهیم.


 
برگرفته از سایت LPT Medical از آمریکا

 

دستگاه های اکسیژن جهت بالا بردن سطح اکسیژن خون استفاده می شود ولی دستگاه های کمک تنفسی برای بیماران اختلالات تنفسی هنگام خواب به کار برده می شود.