0 / 9

چگونه خروپف رو کم کنیم؟ راهکار چیست؟

بسیاری از افراد در نزدیکی شخصی که خروپف میکنن رنج میبرن و دنبال راهکار می گردن. واقعا راهکار چیست؟

چگونه خروپف رو کم کنیم؟ راهکار چیست؟

آیا شما خروپف میکنین؟ شما تنها نیستین بلکه بسیاری از مردم روی این جهان خروپف میکنن و باعث آزار و اذیت افرادی می شوند که در نزیک آنها می خوابن.

چکاری میشه انجام داد که خروپفمون کم شه و یا به کل قطع شه؟

 حتی شاید شما به کل منکر این امر شوید که خروپف میکنین ولی افرادی که در کنار شما می خوابن به شدت احساس ناراحتی می کنن و اینکه دلایلی هم وجود داره که باعث ایجاد خروپف میشه؛

* آپنه تنفسی یا همان گرفتگی راه هوایی

* چاقی

* ساختار دهان، گلو و بینی

* کم خوابی

* در بعضی شرایط مصرف مواد مخدر، الکل، قهوه و قرص های آرامبخش و خواب آور نزدیک به زمان خواب

 

اینجا ما به 15 راهکار اشاره می کنیم که به ترتیب می توان گفت تاثیرات خود را می گذارند:

در بعضی از موارد که شخص بیماری زمینه ای دارد بهتر است که با پزشک در میان بگذارید.

می توان گفت در بعضی از شرایط موقعیت خواب شخص بیمار هم تاثیر بر افتادگی عضلات و بالطبع خروپف رخ دهد که با درمان خانگی قابل حل است.

 

1- کم کردن وزن چنانچه اضافه وزن دارید.

کم کردن وزن به شما کمک می کند تا مقدار بافتی در گلو که ممکن است باعث خروپف شما شود ، کم شود. شما می توانید با کاهش کالری دریافتی کلی خود و همچنین غذاهای سالم ، وزن خود را کاهش دهید. حتماً روزانه ورزش منظم داشته باشید. همچنین ممکن است برای کمک به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کنید.

2- به پهلو بخوابید.

خوابیدن به پشت گاهی باعث حرکت زبان به پشت گلو می شود که تا حدی جریان هوا را از طریق گلو مسدود می کند. خوابیدن به پهلو ممکن است تمام کاری باشد که باید انجام دهید تا هوا به راحتی جریان یابد و خروپف شما را کاهش یا متوقف کند همچنین برای پیشگیری و کاهش آپنه تنفسی بسیار کمک می کند.

3- سر تخت خود را بالا بیاورید.

بالا بردن حدود 10 سانتیمتر بسیار کمک می کند برای کاهش خروپف و آپنه تنفسی و باعث باز ماندن راه تنفس می شود.

4- استفاده از چسب بینی

دیده شده که بعضی از افراد از چسب بینی و یا قطعاتی استفاده می کنند که باعث بیشتر شدن مجاری راه تنفسی می شود و در کم شدن مقدار خروپف تاثیر گذار است ولی این نکته برای همه افراد تایید نمی شود.

5- درمان آلرژی های مزمن

آلرژی باعث می شود که راه هوایی باریک شده و نتوانید از راه بینی نفس بکشید و بالبع مجبور به تنفس از راه دهان می شوید که احتمال خروپف و آپنه تنفسی بیشتر می شود.

6- اصلاح مشکلات ساختاری در بینی

بعضی از افراد به دلیل آسیب دیدگی باعث به وجود آمدن انحراف بینی شان شده و این انحراف باعث ناهماهنگی دیواره ای شده و مجاری راه تنفسی محدود شوند. در ادامه باعث می شود که شخص از دهان نفس بکشد و بالطبع باعث به وجود آمدن خروپف می شود. شاید نیاز به عمل بینی باشد.

7- کم کردن مصرف الکل و پرهیز از آن قبل از خواب

 تلاش کنید که الکل را تا 2 ساعت قبل از خواب  مصرف نکنید چون باعث شل شدن عضلات زبان شده و باعث ایجاد خروپف می شود.

8- از مصرف قرص های آرام بخش بپرهیزید.

اگر خروپف می کنید و قرص آرام بخش هم مصرف می کنید با پزشکتان برای راه های دیگه برای جلوگیری از مصرف قرص مشورت کنید. قطع قرص باعث کم شدن مقدار خروپف شما می شود.

9- ترک سیگار

سیگار عادت بدی هست که باعث بالا رفتن ریسک خروپف. چنانچه در صدد ترک هستین با پزشکتان مشورت کنید که بتوانید با -آدامس و یا برچسب نیکوتین- سیگار را ترک کنید.

10- خواب کافی

مطمئن شوید که در شبانه روز 7 الی 8 ساعت خواب کافی رو داشته باشید.

11- وسیله پزشکی دهانی

دندانپزشکان به این وسیله وسیله دهان و دندان یا همان appliance می گویند که باعث باز نگه داشتن راه تنفسی و قطع خروپف می شود. و نیاز هست به دندانپزشک خود مراجعه کنید.

12- استفاده از دستگاه کمک تنفسی سی پپ CPAP 

استفاده از دستگاه سی پپ به دلیل ایجاد فشار از طریق لوله خرطومی و ماسک باعث می شود که مجاری راه تنفس باز بماند. در بیشتر مواقع دستگاه سی پپ یا بای پپ برای شخصی که دچار آپنه تنفسی یا همان وقفه تنفسی دارد تجویز می شود.

13- کاشت رشته پلی استر دهانی

این روش که به نام روش ستونی شامل تزریق رشته های بافته شده از رشته پلی استر به کام دهانی می باشد. این روش باعث سفت شدن کام دهانی و قطع خروپف می شود.

14- جراحی پلاتوفارینگوپلاست UPPP

در این روش تلاش میشه برای اینکه مقدار خروپف شخص بیمار کم بشه و مقداری از کام انتهایی دهان و زبان کوچک برداشته میشه. این عمل توسط لیزر هم انجام میشه.

15- امواج رادیویی سومنوپلاست

در این روش نوین از امواج رادیویی با شدت کم استفاده می شود که برای کاهش میزان خروپف موثر می باشد.

 

کلام آخر

خروپف یکی از عوامل آزار دهنده برای شخصی ست که در کنار شما می خوابد ولی مهم تر از آن این قضیه نشان دهنده این است که احتمال بیماری انسدادی در شما وجود دارد که اگر پیشگیری و درمان نشود به احتمال زیاد و به مرور زمان باعث آپنه تنفسی (وقفه تنفسی) می شود که خطراتی را به همراه دارد. لذا، خروپف را جدی بگیرید، تا دیر نشده.

منبع: https://www.healthline.com/health/snoring-remedies#remedies

نبض حیات در کنار شما با ارائه اطلاعات کامل و مشاوره رایگان با بیش از 8 سال فعالیت در زمینه تجهیزات کمک تنفسی سی پپ بای پپ و اکسیژن ساز

بسیاری از افراد در نزدیکی شخصی که خروپف میکنن رنج میبرن و دنبال راهکار می گردن. واقعا راهکار چیست؟