0 / 9

چگونه به بیمار COPD کمک کنیم؟

بیماران COPD از حجم پایین ریه و تنگی نفس رنج می برند و تا حدودی می توان در این زمینه ها کمکشون کرد.

چگونه به بیمار COPD کمک کنیم؟

بیماری انسدادی مزمن ریه (COPD) یک اصطلاح کلی برای بیماری های ریوی مانند آمفیزم و برونشیت مزمن است. این یک بیماری مزمن و پیشرونده است که باعث علائمی مانند تنگی نفس، سرفه، خس خس سینه و عفونت قفسه سینه می شود.

این وضعیت می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد. همراه با علائم فیزیکی، افراد مبتلا به COPD بیشتر در معرض افسردگی و اضطراب هستند.

به عنوان یک مراقب، با چالش های زیادی روبرو خواهید شد. تماشای برخورد کسی که دوستش دارید با عوارض تنفسی ممکن است دشوار باشد.

در حالی که هیچ درمانی برای COPD وجود ندارد، درمان می تواند تنفس فرد مورد علاقه شما را بهبود بخشد. اما آنها همچنین به حمایت شما نیاز خواهند داشت. ممکن است گاهی احساس درماندگی کنید، اما راه های زیادی برای تشویق آنها وجود دارد.
1. به آنها کمک کنید ترک کنند
علت اصلی COPD سیگار کشیدن است. یکی از راه‌های حمایت از یکی از عزیزان مبتلا به COPD، تشویق آن‌ها به ترک سیگار در صورتی است که سیگاری هستند. ترک سیگار می تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و از بدتر شدن علائم جلوگیری کند.

با تحقیق در مورد درمان های جایگزین نیکوتین (پچ نیکوتین یا آدامس نیکوتین) به عزیز خود کمک کنید یا از طرف او در مورد گروه های پشتیبانی محلی و آنلاین مورد اعتماد تحقیق کنید. اگر سیگار می‌کشید، با ترک کردن خود یک مثال بزنید. یا در حضور آنها از کشیدن سیگار خودداری کنید.
2. با آنها فعال شوید
ورزش برای افراد مبتلا به COPD ممکن است دشوار باشد، زیرا ممکن است تنگی نفس را افزایش دهد. در عین حال، ورزش منظم می تواند ماهیچه های تنفسی شما عزیزان را تقویت کند و تنفس آنها را در دراز مدت بهبود بخشد.

شروع با یک برنامه ورزشی می تواند برای هر کسی ترسناک باشد. پیشنهاد کنید تا رفیق ورزش عزیزتان باشید. تمرینات نباید سخت، بلکه ملایم باشند.

با پیاده روی کوتاه در اطراف محله یا پارک شروع کنید. به تدریج سرعت و طول هر تمرین را همانطور که بدن آنها اجازه می دهد افزایش دهید. برای احتیاط از پزشک خود در مورد تمرینات مناسب و ایمن سوال کنید.
3. خودتان را سالم نگه دارید
عفونت های تنفسی می توانند علائم COPD را بدتر کنند. به عنوان یک مراقب، تا حد امکان خود را سالم نگه دارید. این شامل دریافت واکسن آنفولانزای سالانه می شود. اگر دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا شدید، فاصله خود را حفظ کنید تا زمانی که دیگر بیمار نشوید.

اگر بیمار هستید و در یک خانه با یک فرد مبتلا به COPD زندگی می کنید، هر روز سطوحی را که معمولا لمس می شود ضدعفونی کنید، غذا تهیه نکنید و برای جلوگیری از انتشار میکروب ها از ماسک صورت استفاده کنید.

4. هوای داخل خانه را تمیز نگه دارید
کاهش آلودگی هوا در خانه نیز می تواند به فرد در مقابله با COPD کمک کند. برخی از محصولات می توانند باعث شعله ور شدن یا تشدید علائم آنها شوند.

اگر به نظافت منزل کمک می کنید، از محصولات تمیزکننده معطر و قوی در اطراف عزیزتان استفاده نکنید، به خصوص اگر تهویه ضعیفی وجود دارد. همچنین، از خوشبو کننده‌ها یا پلاگین‌ها دوری کنید. حواستان به آنچه برای بدنتان اعمال می کنید باشید. استفاده از عطرهای قوی، لوسیون ها یا اسپری های مو می تواند باعث شعله ور شدن در افراد مبتلا به COPD شود.
5. کمک کنید خانه آنها برای COPD سازگار باشد
رفتن مایل بیشتر برای اینکه خانه‌شان تا حد امکان سازگار با COPD باشد نیز کمک بزرگی است. ساده ترین کارها می تواند باعث تنگی نفس در فردی شود که مبتلا به COPD متوسط ​​تا شدید است.

ممکن است ایجاد فضای تنفس پذیرتر به تنهایی برای آنها دشوار باشد. اینجاست که می توانید کمک کنید. به عنوان مثال، یک صندلی دوش را در وان حمام خود نصب کنید. به این ترتیب می توانند بنشینند و در حین حمام کردن انرژی خود را حفظ کنند.

همچنین می‌توانید در تهیه غذا، گردگیری، و از بین بردن آشغال‌ها، که محل رشد گرد و غبار است، کمک کنید.
6. به قرار ملاقات با پزشک خود بروید
عزیز شما چیزهای زیادی در بشقاب خود دارد. برای آنها مفید است که شخص دیگری در قرار ملاقات خود حضور داشته باشد تا آنچه دکتر می گوید را به خاطر بسپارد.

می‌توانید بیایید و یادداشت برداری کنید، یا یک ضبط صوت به همراه داشته باشید. ضبط اطلاعات می‌تواند به خاطر آوردن دستورالعمل‌ها بعداً برای آنها آسان‌تر شود.

7. خود را در مورد COPD آموزش دهید
نه تنها باید در قرار ملاقات های پزشک آنها شرکت کنید، بلکه باید خود را در مورد COPD نیز آموزش دهید.

وقتی با این شرایط زندگی نمی کنید، ممکن است همدلی با نگرانی های عزیزتان دشوار باشد. گاهی اوقات، تا زمانی که متوجه نشده اید که این بیماری چگونه آنها را تحت تاثیر قرار می دهد، شروع به درک محدودیت های آنها نمی کنید.

هرچه بیشتر در مورد COPD بدانید، می توانید در حمایت از فرد مورد علاقه خود مفیدتر باشید.
8. یاد بگیرید که چگونه علائم پریشانی را تشخیص دهید
برخی از افراد مبتلا به COPD نمی‌خواهند بر عزیزان خود فشار بیاورند. آنها ممکن است همیشه در مورد احساس خود صادق نباشند.

به عنوان یک مراقب، یاد بگیرید که چگونه علائم مشکلات را تشخیص دهید. عوارض COPD می تواند شامل مشکلات قلبی، عفونت های تنفسی و افسردگی باشد.

اگر متوجه تغییر منفی در خلق و خوی عزیزتان شدید، او را تشویق کنید تا با پزشک یا درمانگر خود صحبت کند.

بردن
هیچ درمانی برای COPD وجود ندارد، اما با درمان، عزیز شما می تواند از کیفیت زندگی بهتری برخوردار شود. به‌عنوان یک مراقب، تماشای برخورد کسی که دوستش دارید با این بیماری دشوار است. ممکن است گاهی اوقات از نظر عاطفی غرق شوید، اما حمایت و تشویق شما باعث ایجاد تفاوت می شود.

نه تنها باید مراقب عزیزتان باشید، بلکه باید از خودتان نیز مراقبت کنید. برای مثبت ماندن، مطمئن شوید که استراحت های ذهنی داشته باشید و استراحت کافی داشته باشید. همچنین می توانید به دنبال یک گروه پشتیبانی محلی برای مراقبین افراد مبتلا به COPD باشید.

https://www.healthline.com/health/copd/helping-your-loved-one#8.-Learn-how-to-recognize-signs-of-distress

بیماران COPD از حجم پایین ریه و تنگی نفس رنج می برند و تا حدودی می توان در این زمینه ها کمکشون کرد.