0 / 10

راه پیشگیری از خروپف

راه های جلوگیری از خروپف بسیار زیاد و هزینه دار هستند. ما در اینجا راه های خانگی و کم هزینه را به شما پیشنهاد میدیم.

راه پیشگیری از خروپف

چرا مردم خروپف می کنند؟

اگر خروپف می کنید، تنها نیستید: بیش از نیمی از بزرگسالان آمریکایی خروپف می کنند. هنگامی که در خواب نفس می کشید، هوا از گلوی شما عبور می کند. این باعث می‌شود که بافت‌های شل شده در گلو به لرزه درآیند و صداهای خشن و تحریک‌کننده خروپف ایجاد کنند.

خروپف ممکن است خواب شما یا همسرتان را مختل کند. حتی اگر خیلی شما را آزار نمی دهد، شرط نادیده گرفتن آن نیست. در واقع، خروپف ممکن است نشانه یک بیماری جدی باشد، از جمله:

آپنه انسدادی خواب (انسداد راه های هوایی)
* چاقی
* مشکل در ساختار دهان، بینی یا گلو
* محرومیت از خواب
* در موارد دیگر، خروپف ممکن است صرفاً با خوابیدن به پشت یا نوشیدن الکل خیلی نزدیک به زمان خواب ایجاد شود.

چرا این اتفاق می افتد؟

تقریباً از هر 2 نفر 1 نفر خروپف می کند. تعدادی از عوامل می توانند در ایجاد خروپف نقش داشته باشند.

علت فیزیولوژیکی ارتعاشات در راه هوایی شماست. بافت های شل شده در دستگاه تنفسی فوقانی شما هنگام نفس کشیدن می لرزند و صدای خروپف مشخصی را تولید می کنند.

منبع خروپف شما ممکن است ناشی از موارد زیر باشد:

تون عضلات ضعیف زبان و گلو
بافت بیش از حد در گلو شما
کام نرم یا کامی که خیلی طولانی است
راه های بینی مسدود شده است
خروپف اغلب بی ضرر است. اگر گهگاه خروپف می کنید، ممکن است نیازی به مداخله نداشته باشید.

خروپف مکرر یا مزمن ممکن است نشانه یک بیماری جدی مانند آپنه خواب باشد. در صورت عدم درمان، می تواند منجر به کم خوابی، بیماری قلبی و فشار خون بالا شود.

7 نکته برای جلوگیری از خروپف
دانستن اینکه چرا یا چند بار خروپف می کنید می تواند به شما در تعیین بهترین گزینه درمانی کمک کند. بسته به نیاز شما، داروهای بدون نسخه (OTC)، دستگاه‌های پزشکی و حتی تغییرات سبک زندگی ممکن است به تسکین علائم شما کمک کنند.

در مورد نگرانی های خود حتما با پزشک خود صحبت کنید. آنها می توانند گزینه های شما را بررسی کنند و به شما کمک کنند تا بهترین مراحل بعدی را پیدا کنید.

در صورتی که:
1. یک داروی OTC را امتحان کنید
داروهای ضد احتقان داخل بینی مانند اکسی متازولین (Zicam) و اسپری های استروئیدی داخل بینی مانند فلوتیکاسون (Cutivate) می توانند به کاهش خروپف کمک کنند. این امر به ویژه در صورتی صادق است که خروپف شما ناشی از سرماخوردگی یا آلرژی باشد.

2. از الکل اجتناب کنید
الکل ماهیچه های گلو را شل می کند، که ممکن است به خروپف کمک کند. سعی کنید مصرف الکل را به طور کلی حذف کنید، به خصوص در ساعات قبل از خواب.

3. به پهلو بخوابید
خوابیدن به پشت ممکن است باعث خروپف شما شود. هنگامی که آرام باشید، زبان شما می تواند دوباره به گلو بیفتد و باعث کوچکتر شدن راه هوایی شما شود که منجر به خروپف شود. خوابیدن به پهلو می تواند به جلوگیری از مسدود شدن راه هوایی توسط زبان کمک کند.

4. از دهانی استفاده کنید
اگر داروهای OTC کار نمی کنند، ممکن است بخواهید یک دهانی را در نظر بگیرید. برای جلوگیری از خروپف، می‌توان دهان‌نی‌های قابل جابجایی را روی دهان نصب کرد تا فک، زبان و کام نرم را در جای خود نگه دارد. شما باید به طور منظم با دندانپزشک خود چکاپ کنید تا مطمئن شوید که قطعه دهانی در طول زمان کار می کند.

5. کاهش وزن
اضافه وزن با خروپف مرتبط است. اجرای یک رژیم غذایی سالم و ورزش مکرر ممکن است به کاهش وزن و کاهش خروپف کمک کند. اگر اضافه وزن دارید، با پزشک خود در مورد ایجاد یک برنامه غذایی و ورزش صحبت کنید. علاوه بر کاهش خروپف، حفظ وزن سالم می تواند به کنترل فشار خون بالا، بهبود پروفایل لیپیدی و کاهش خطر ابتلا به دیابت کمک کند.
6. از دستگاه فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) استفاده کنید
دستگاه CPAP هوا را در طول شب به راه هوایی شما پمپ می کند و علائم خروپف و آپنه خواب را کاهش می دهد. همچنین به باز نگه داشتن راه هوایی شما کمک می کند. برای اینکه دستگاه کار کند، باید هنگام خواب از ماسک اکسیژن استفاده کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما می تواند به رفع سریع علائم شما کمک کند. اگر شما مبتلا به آپنه خواب تشخیص داده شده اید، بیمه شما ممکن است هزینه دستگاه CPAP شما را بپردازد.

7. گزینه های جراحی را بررسی کنید
چندین گزینه جراحی نیز وجود دارد که ممکن است به شما در توقف خروپف کمک کند. برخی شامل اصلاح راه هوایی هستند. این کار را می توان با وارد کردن رشته به کام نرم، کوتاه کردن بافت اضافی گلو یا کوچک کردن بافت در کام نرم انجام داد. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا مداخلات جراحی برای شما مناسب است یا خیر.
چه چیزی باعث خروپف می شود؟
دلایل زیادی وجود دارد که چرا شما ممکن است خروپف کنید. به همین دلیل، یک برنامه تشخیص یا درمان واحد برای خروپف وجود ندارد.

این عوامل ممکن است شما را در معرض خطر بیشتری برای خروپف قرار دهند:

سن: با افزایش سن، خروپف شایع تر است.
جنسیت: مردان بیشتر از زنان خروپف می کنند.
وزن: اضافه وزن باعث ایجاد بافت بیشتری در گلو می شود که می تواند به خروپف کمک کند.
راه هوایی کوچک: اگر مجرای تنفسی فوقانی باریکی دارید، ممکن است احتمال خروپف کردن شما افزایش یابد.
ژنتیک: اگر یکی از اعضای خانواده شما نیز به آپنه خواب مبتلا باشد، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای آپنه خواب باشید.
عفونت یا آلرژی: عفونت ها و آلرژی های فصلی می توانند باعث التهاب در گلو شوند که می تواند منجر به خروپف شود.
مصرف الکل: نوشیدن الکل ممکن است عضلات شما را شل کند و منجر به خروپف شود.
وضعیت خواب: هنگام خوابیدن به پشت، خروپف ممکن است بیشتر باشد.
چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد
تشخیص اینکه چند بار خروپف می کنید و منبع خروپف شما ممکن است برای شما دشوار باشد. اگر شریک تختخواب یا هم اتاقی دارید، از او در مورد علائم و دفعات خروپف خود بپرسید. شما همچنین می توانید برخی از علائم خروپف را به تنهایی شناسایی کنید.

علائم رایج خروپف عبارتند از:

نفس کشیدن از دهان
داشتن احتقان بینی
صبح با گلوی خشک از خواب بیدار می شوید
علائم زیر ممکن است نشانه این باشد که خروپف شما مکرر یا شدیدتر است:

بیدار شدن مکرر در طول خواب
چرت زدن مکرر
مشکل در حافظه یا تمرکز
احساس خواب آلودگی در طول روز
داشتن گلو درد
نفس نفس زدن یا خفگی در هنگام خواب
تجربه درد قفسه سینه یا فشار خون بالا
اگر خروپف شما مکرر است، با پزشک خود صحبت کنید. ممکن است آپنه خواب یا بیماری جدی دیگری داشته باشید. پزشک شما می‌تواند آزمایش‌هایی انجام دهد یا حتی یک مطالعه خواب برای تعیین الگوهای خروپف شما انجام دهد.

پس از اینکه پزشک تعداد دفعات خروپف شما را تعیین کرد، می توانید با همکاری یکدیگر یک برنامه درمانی برای کمک به علائم خود ایجاد کنید.

https://www.healthline.com/health/healthy-sleep/how-to-stop-snoring#takeaway

راه های جلوگیری از خروپف بسیار زیاد و هزینه دار هستند. ما در اینجا راه های خانگی و کم هزینه را به شما پیشنهاد میدیم.