0 / 11

11 خطر خروپف را بشناسیم

درصد بسیار بالایی از مردم دنیا به خاطر خروپف هم خود و هم اطرافیانشان اذیت می شوند، در این مقاله خطراتی که خروپف در پی دارد را بررسی می کنیم.

11 خطر خروپف را بشناسیم

خروپف بیشتر از بیدار نگه داشتن همسرتان در شب باعث آسیب بیشتر می شود. همچنین خطر سکته مغزی و سایر بیماری ها را افزایش می دهد.


ممکن است خروپف را به عنوان یک عارضه جانبی گاه آزاردهنده یا شرم آور خواب تصور کنید. اما قبل از اینکه خروپف خود را چیزی غیرعادی بدانید، این را در نظر بگیرید: افرادی که خروپف آنها ناشی از آپنه خواب شدید است، 40 درصد بیشتر از همسالان خود احتمال مرگ زودهنگام دارند. کارل دوغرامجی، متخصص پزشکی خواب، مدیر پزشکی مرکز خواب در دانشگاه توماس جفرسون و بیمارستان‌های فیلادلفیا، هشدار می‌دهد که این اختلال خواب با مجموعه‌ای از مشکلات سلامتی، از بیماری قلبی گرفته تا افسردگی مرتبط است.

اگر می‌دانید که آپنه خواب دارید یا خروپف می‌کنید، در اینجا 11 بیماری مرتبط با خروپف و آپنه خواب وجود دارد که باید در مورد آنها بدانید. اگر مطمئن نیستید، این باید زنگ بیدارباشی باشد که برای صحبت در مورد خروپف خود با پزشک خود نیاز دارید.


سکته

تجزیه و تحلیل داده های سلامتی از یک مطالعه خواب نشان داد که شدت خروپف با خطر آترواسکلروز کاروتید - تنگ شدن شریان های گردن به دلیل رسوبات چربی به نام پلاک - و در نتیجه سکته مرتبط است. به عبارت ساده تر، هر چه هر شب بلندتر و طولانی تر خروپف کنید، خطر سکته مغزی در درازمدت شما بیشتر می شود. با دریافت کمک برای خروپف، از خود محافظت کنید، به خصوص اگر در طول روز دچار خواب آلودگی هستید، اگر همسرتان می گوید تنفس شما در خواب قطع می شود (هر دو نشانه آپنه خواب)، یا اگر سایر نگرانی های سلامتی مانند فشار خون بالا دارید.

 

بیماری قلبی

دکتر دوغرمجی می گوید: «ما می دانیم که آپنه خواب با مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا و بیماری عروق کرونر مرتبط است و در نهایت منجر به حملات قلبی احتمالی می شود. در واقع، داده ها نشان می دهد که افراد مبتلا به آپنه خواب دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی غیر کشنده و حملات قلبی کشنده هستند. درمان این اختلال خواب موثر است: مطالعات بالینی همچنین نشان داده است که درمان آپنه خواب با فشار مثبت مداوم راه هوایی (CPAP) خطر بیماری قلبی شما را نسبت به افراد بدون آپنه خواب کاهش می دهد.

آریتمی ها


افراد مبتلا به خروپف طولانی مدت یا آپنه خواب در معرض خطر ابتلا به ریتم نامنظم قلب یا آریتمی هستند. محققان دریافته‌اند که افراد مبتلا به آپنه خواب نسبت به افراد بدون آن یا افرادی که آپنه‌شان با CPAP درمان می‌شود، بیشتر در معرض حملات فیبریلاسیون دهلیزی، شایع‌ترین نوع آریتمی هستند. دوغرمجی می گوید آپنه ممکن است بر سیستم رسانای قلب تأثیر بگذارد. یا ممکن است شایع تر باشد زیرا آپنه انسدادی خواب به نظر می رسد که دهلیز چپ را در یک دوره زمانی طولانی بزرگ می کند.

 

GERD

دوغرمجی می گوید بیماری ریفلاکس معده یا GERD در افراد مبتلا به آپنه خواب بسیار شایع است. افرادی که آپنه خواب دارند نیز ممکن است به علت اختلال در بسته شدن گلویشان در حین حرکت هوا در هنگام خواب، به GERD مبتلا شوند که باعث تغییرات فشاری می شود که می تواند محتویات معده آنها را دوباره به مری بمکد. هم GERD و هم آپنه خواب با اضافه وزن مرتبط هستند و به نظر می رسد که هر دو با بازگشت به وزن طبیعی کاهش می یابند.

جراحت

این یکی از خطرات جدی کمبود خواب ناشی از خروپف یا آپنه خواب است. دوغرمجی می‌گوید خواب‌آلودگی در طول روز می‌تواند آنقدر شدید باشد که شما و اطرافیانتان را در معرض خطر قرار دهد. اگر خروپف یا آپنه خواب شما را خسته می کند، ممکن است در حین رانندگی در معرض خطر به خواب رفتن قرار بگیرید. تجزیه و تحلیل اطلاعات سلامتی و داده‌های رانندگی برای 618 بزرگسال در 10 سال نشان داد که افراد خواب‌آلود در طول روز احساس می‌کنند خطر تصادف رانندگی در آنها بیشتر است. همچنین اگر افراد به تنهایی رانندگی می کردند، خطر بیشتر بود.

 

مسائل مربوط به سلامت روان

دوغرمجی می‌گوید آپنه خواب می‌تواند بر سلامت روانی شما تأثیر بگذارد و منجر به مشکلاتی از بی‌خوابی گرفته تا افسردگی جدی شود. در واقع، ارتباط بین آپنه خواب، خروپف و افسردگی به خوبی ثابت شده است. مطالعه اخیر روی 74 خروپف نشان داد که هر چه افراد خواب آلودگی روزانه بیشتری گزارش کنند، شانس ابتلای آنها به افسردگی یا علائم اضطراب خفیف بیشتر است. محققان هنوز در حال رفع این رابطه هستند، اما به نظر می رسد درمان آپنه خواب به کاهش افسردگی کمک می کند.


سردرد

آیا اغلب با سردرد از خواب بیدار می شوید؟ این فقط از طرف همسرتان نیست که از خروپف شما شکایت می کند. بر اساس مطالعه‌ای که اخیراً بر روی 268 نفر که معمولاً خروپف می‌کردند، منتشر شد، محققان ارتباطی بین سردردهای مکرر صبحگاهی و اختلالات خواب از جمله بی‌خوابی و آپنه خواب یافتند. جای تعجب نیست که افرادی که خروپف می‌کنند با سردردهای مکرر کیفیت زندگی پایین‌تری نسبت به افرادی که سرشان درد نمی‌کند گزارش کرده‌اند.

 

شب ادراری

بیدار شدن برای استفاده از دستشویی دو یا چند بار در شب وضعیتی است که شب ادراری نامیده می شود. برای برخی افراد، این شامل از دست دادن کنترل مثانه است. همچنین در مردان و زنان با خروپف مرتبط است. تحقیقات نشان می دهد که مردان بالای 55 سال که اغلب برای ادرار کردن از خواب بیدار می شوند، ممکن است هم بزرگی خوش خیم پروستات و هم آپنه انسدادی خواب داشته باشند. مطالعه دیگری ارتباط قوی بین این دو شرایط را نشان داد.

 

رضایت جنسی کمتر

مطالعه ای بر روی 827 مرد مسن نشان داد که هر چه بیشتر و بلندتر خروپف کنند، احتمال بیشتری دارد که سطح رضایت جنسی کمتری را گزارش کنند، حتی اگر آنالیز بالینی سلامت آنها علائم فیزیولوژیکی کاهش پاسخ جنسی را نشان نداد. دوغرمجی توضیح می دهد که بسیاری از افراد آنقدر تحت تاثیر خروپف خود هستند که تمایلی به روابط صمیمی با همسر خود ندارند. درمان اختلالات خواب معمولاً می تواند شما را به بازی بازگرداند.


عوارض جنینی

خروپف در سه ماهه آخر بارداری معمولا به دلیل افزایش وزن است. دوغرمجی می‌گوید نگرانی بیشتر این است که این خروپف با افزایش خطر عوارض جنینی نیز همراه است. این ارتباط هنوز مشخص نیست، اما ممکن است تعجب آور نباشد، زیرا به نظر می رسد خواب قطع شده تقریباً بر همه جنبه های سلامتی تأثیر منفی می گذارد. زنانی که در دوران بارداری با صدای بلند خروپف می کنند باید با پزشک خانواده یا متخصص زنان خود صحبت کنند.

 

اضافه وزن

دوغرمجی می گوید نیمی از افراد دارای اضافه وزن نیز دچار آپنه خواب هستند. این تا حدی به دلیل وزن اضافی است که در اطراف گردن جمع می شود و باعث می شود تنفس در شب سخت تر شود. خبر خوب این است که کاهش وزن علائم مربوط به اختلالات خواب را بهبود می بخشد. اگر اضافه وزن دارید و همسر یا سایر اعضای خانواده شما را در مورد خروپف اذیت می کنند، با پزشک خود در مورد ارجاع به متخصص خواب صحبت کنید. خواه خروپف شما سبک و دوست داشتنی باشد یا ارکسترال، درمان شما (و خانواده تان) را دوباره به خواب می برد.

 

https://www.everydayhealth.com/news/eleven-health-risks-snoring/

درصد بسیار بالایی از مردم دنیا به خاطر خروپف هم خود و هم اطرافیانشان اذیت می شوند، در این مقاله خطراتی که خروپف در پی دارد را بررسی می کنیم.