1 / 2

تفاوت CPAP و BiPAP ; مزایا و معایب

یکی از تفاوت های عمده سی پپ و بای پپ در فشار تنفسی دستگاه می باشد

تفاوت CPAP و BiPAP ; مزایا و معایب

نکته اصلی: تمامی دستگاه های کمک تنفسی سی پپ یا بای پپ از عملکرد مشابهی برخوردارند و نمی توان گفت اگر دستگاه گران خریداری کردید بیمار خوب می شود و اگر بای پپ ارزان خریدید بیمار به مشکل بر می خورد.

نکات اصلی سی پپ و بای پپ: 

هنگامی که فردی از آپنه خواب رنج می برد، به این معنی است که بیمار برای مدت کوتاهی دچار کمبود یا قطع کامل نفس می شود. بسته به اینکه آپنه خواب کاربر مزمن باشد یا خیر، ممکن است چند بار یا چندین بار رخ دهد. این وقفه ها می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند خواب بی قرار، خواب آلودگی مزمن در طول روز، مرگ قلبی و سکته شود. CPAP، شکل اختصاری راه هوایی مثبت مداوم است. این نوعی از تهویه مثبت راه هوایی است که هوای با فشار ملایم را به طور مداوم به داخل راه هوایی کاربر فشار می دهد تا از فروپاشی آن جلوگیری کند. BiPAP و CPAP را می توان برای بیماران خروپف نیز استفاده کرد.

BiPAP، در حال حاضر شکل ترجیحی فشار مثبت راه هوایی است، زیرا جریان هوای آن طوری تنظیم شده است که تنفس کاربرانش را تقلید کند. قابلیت جابجایی مداوم بین دو تنظیم فشار، آن را متمایز می کند. این قابلیت را دارد که فشار بالا را در هنگام دم کاربر و فشار جریان هوای کمتر هنگام بازدم را ارائه دهد. جریان ثابت اکسیژن آن، خون را غنی می کند و به ابزارهای کارآمدتر برای "دفع" دی اکسید کربن اضافی اجازه می دهد و این عملکرد به طور موثر توسط CPAP انجام نمی شود.

توانایی BiPAP ها در تغییر فشار جریان هوا، باعث می شود بیمار ترجیح داده شود، با CPAP زمان بیشتری برای بازدم طول می کشد و دم آنها کوتاه و سریع است.

در سال 2012 مطالعه ای در مصر نشان داد که BiPAP در مقایسه با سایر درمان ها (مانند مکمل اکسیژن و CPAP) در اصلاح چالش های خواب بیماران مبتلا به آپنه خواب پیشرفته است. پس از درمان BiPAP، سطح خون بهبود یافت، سطح دی اکسید کربن عادی شد و بیمار زمان کمتری را در مراقبت های ویژه به دنبال نارسایی حاد تنفسی سپری کرد.

عوارض استفاده از دستگاه های BiPAP مشابه عوارض مرتبط با CPAP است. با این حال، استفاده از CPAP برای بیماران مبتلا به آپنه مرکزی توصیه می شود.


CPAP چیست؟


دستگاه CPAP چگونه کار می کند؟
درمان فشار مثبت راه هوایی ادامه دار (CPAP) استفاده از دستگاهی است که به فردی که دچار آپنه ی خواب است با فشار مداوم هوا به آرامی به داخل راه هوایی کاربر کمک می کند تا از فروپاشی راه هوایی هنگام تنفس جلوگیری کند. استفاده از دستگاه آسان است و از سه قسمت اصلی تشکیل شده است که عبارتند از:

بدنه CPAP: این قسمت منبع اصلی دستگاه CPAP است. این عملکرد قطعه، با مکیدن هوای دمای اتاق، آن را از یک فیلتر قابل جابجایی عبور می دهد که ذرات و ناخالصی ها را از بین می برد، سپس هوا را به فشار خاصی که تنظیم شده است فشار می دهد تا از فروپاشی راه هوایی کاربر جلوگیری کند. برخی از دستگاه‌های CPAP با مخزن‌های آب کمی عرضه می‌شوند تا هوای مرطوب را برای کاربر فراهم کنند تا از تحریکات کاربر مانند خشکی دهان و خشکی حفره بینی جلوگیری شود.

شیلنگ CPAP: این قسمت چیزی است که هوای تحت فشار را به کاربر از بدن می رساند. اگرچه قطر شیلنگ ها ممکن است بر اساس مدل دستگاه مورد استفاده متفاوت باشد، طول آن در اکثر مدل ها یکسان است و 6 فوت است.

ماسک CPAP: ماسک‌های CPAP در اندازه‌ها و انواع شکل‌های مختلف عرضه می‌شوند، زیرا همه افراد با یک نوع ماسک راحت نیستند. در حالی که ممکن است از نظر شکل و اندازه برای تناسب با انواع مختلف صورت متفاوت باشند، اما عمدتاً سه نوع وجود دارد که ما داریم: بالش بینی، ماسک کامل صورت، ماسک بینی.

مزایای CPAP
CPAP موثرترین راه برای درمان آپنه خواب یا خروپف است. این گذرگاه هوای شما را باز نگه می دارد که از مکث تنفس جلوگیری می کند و به کاربر کمک می کند راحت تر نفس بکشد و بهتر بخوابد. بیمارانی که به طور منظم از CPAP استفاده می کنند، در طول روز به میزان قابل توجهی احساس خستگی کمتری می کنند، کاربرانی که از خواب آلودگی بیش از حد در طول روز رنج می برند، به طور قابل توجهی کمتر احساس خستگی می کنند.

بیمارانی که از CPAP استفاده می کنند، به دلیل استراحت شبانه خوب، وقتی صبح از خواب بیدار می شوند، انرژی بیشتری دارند.
معایب CPAP
کاربران CPAP از فشار ثابت شکایت کرده اند. آنها دشواری در بازدم را با تلاش برای نفس کشیدن با سر از پنجره بیرون از ماشینی که با سرعت 90 مایل در ساعت حرکت می کند مقایسه می کنند. بازدم با فشار دستگاه دشوار است.

کاربران از اندازه دستگاه و دشواری سفر با آن شکایت دارند (از این رو Mini CPAP ایجاد شد).

بسیاری از کاربران از پوشیدن ماسک راحت نیستند که باعث می شود آن را عمدتاً در مراحل اولیه درمان ترک کنند.

یک دستگاه CPAP فشار مداوم راه هوایی را در سراسر دایره تنفسی تامین می کند. CPAP همچنین می تواند برای درمان نوزادانی که ریه های آنها هنوز به طور کامل رشد نکرده است استفاده شود.

BiPAP چیست؟
 گاهی اوقات به نام بای پپ  BiPAP به معنای فشار مثبت راه هوایی دو سطحی است. این نوع فشار مثبت راه هوایی دارای دو تنظیم فشار است. برای تقلید از ریتم تنفس طبیعی کاربر، هم جریان هوای با فشار بالا و هم جریان هوای کم فشار دارد. هنگام دم، دستگاه از تنظیمات فشار بالا و هنگام بازدم از فشار پایین استفاده می کند. این عملکرد باعث می شود تا درمان PAP راحت تر شود و به راحتی به عنوان راهی برای باز نگه داشتن راه هوایی هنگام خواب قابل تحمل است.

 

 دستگاه بای پپ  BiPAP چگونه کار می کند؟
درمان BiPAP برای درمان آپنه خواب استفاده می شود. با فشار دادن هوای تحت فشار به داخل راه هوایی کاربر از فروپاشی راه هوایی جلوگیری می کند.

دستگاه BiPAP، برای ارائه هوای با فشار بالا در هنگام استنشاق یا IPAP ("I" ایستاده برای استنشاق) طراحی شده است و هنگامی که کاربر در حال بازدم است، دستگاه BiPAP آن را حس می کند و سپس به EPAP خود ("E" که مخفف بازدم است تغییر می کند. یا بازدم) عملکردی که فشار جریان هوا را کاهش می دهد. BiPAP، فشار جریان هوای مداوم اما متغیر را ارائه می دهد.

می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که با نرخ تنفس کاربر در هر نیمه شب از طریق عملکرد زمان‌بندی شده مطابقت داشته باشد.

می توان آن را برای نظارت بر تنفس کاربران تنظیم کرد و در صورت تغییر قابل توجهی در تنفس کاربر با استفاده از عملکرد خود به خود تنظیم کرد که با تنظیم جریان هوا بر اساس سرعت یا ریتم کاربر جبران می شود تا جریان هوای ثابتی حفظ شود.

همچنین می توان آن را در حالت زمان بندی شده و خود به خود تنظیم کرد.


مزایای دستگاه BiPAP
شناخته شده ترین ویژگی دستگاه BiPAP توانایی آن در تغییر فشار جریان هوا است. هنگام دم، فشار جریان هوا افزایش می یابد و هنگام بازدم کاهش می یابد. این ویژگی آن را برای کاربران بسیار راحت می کند. زمانی که الگوی تنفس کاربر تغییر می کند تشخیص می دهد و سپس زمان بندی فشار جریان هوا را برای پیروی از همان الگو تغییر می دهد.

همچنین برای بیماران مبتلا به مرگ‌های عصبی عضلانی یا کسانی که به کمک تنفس استانداردی که CPAP نمی‌تواند ارائه کند، نیاز دارند، مفید است.

دستگاه BiPAP به ویژه برای بیماران مبتلا به اختلالات قلبی ریوی مانند احتقان قلب موثر است.

جابر حسن، MD، از مرکز بهداشت خواب Blount می گوید که BiPAP به یک درمان پیشرفته برای بیمارانی تبدیل شده است که نارسایی تنفسی آنها در نتیجه COPD است. آقای حسن می گوید که استفاده از BiPAP "با بیمار مناسب، استفاده از دستگاه BiPAP در شب می تواند سطح دی اکسید کربن و اکسیژن را در طول روز به صورت مزمن بهبود بخشد." برای بیماران مبتلا به آپنه خواب متوسط ​​یا حاد به شدت توصیه می شود.

 

معایب دستگاه BiPAP
شایع ترین عارضه جانبی: کاربران ممکن است ناراحتی های عمومی (هم BiPAP و هم CPAP) مانند خشکی بینی، احتقان بینی و رینیت (التهاب بینی) را تجربه کنند.

در برخی موارد، آپنه مرکزی ممکن است با BiPAP رخ دهد. این ممکن است به دلیل افزایش حجم ریه در هنگام استنشاق (IPAP)، به طور قابل توجهی بیشتر از هوای مورد استفاده هنگام بازدم (EPAP) باشد.

دستگاه BiPAP تا زمانی که بیمار در CPAP شکست نخورد، قابل استفاده نیست

قیمت دستگاه های بای پپ تقریبا دو برابر دستگاه های سی پپ می باشد. در نظر داشته باشید که بای پپ بسیار راحتتر از سی پپ می باشد.

بیمارانی که در ابتدا OSA ( آپنه انسدادی خواب) داشتند و از BiPAP استفاده می کردند، ممکن است به CSA ( آپنه خواب مرکزی) مبتلا شوند.

BiPAP در مقابل CPAP: نتیجه‌گیری
BiPAP و CPAP هر دو در درمان آپنه خواب توصیه می شوند. درک نیازهای بیمار قبل از انتخاب بین این دو امری حیاتی است. همچنین مهم است که نوع ماسکی را که با هر یک از این دستگاه ها می توان در نظر گرفت، زیرا آنها نقش مهمی در راحتی بیمار دارند.

شرکت جهان تنفس که در زمینه دستگاه های کمک تنفسی به مدت 6 سال فعالیت دارد نماینده دستگاه های بسیار با کیفیت سی پپ و بای پپ BMC ساخت چین، سی پپ و بای پپ ایرانی SOMNO ONE، سی پپ و بای پپ ساخت استرالیا RESMED و سی پپ و بای پپ ساخت آمریکا DeVilbiss می باشد.

این افتخار را دارد که تمامی دستگاه های شامل گارانتی و خدمات پس از فروش می باشد. لذا خواهشمند است دستگاه های ما را با دستگاه های قاچاق در بازار که گارانتی ندارند، مقایسه نکنید.

همچنین کارشناسان ما دستگاه رو جهت آموزش درب منزل تحویل و مبلغ دستگاه را کارت بکشید. قیمت های ما در سراسر ایران یکی می باشند.

جهان تنفس متخصص در زمینه تجهیزات کمک تنفسی سی پپ و بای پپ

 

چرا از ما بخرید؟

چون ما 24 ساعت شبانه روز در کنار شما هستیم

 

منبع: https://www.drsavard.com/bipap-vs-cpap/

 

یکی از تفاوت های عمده سی پپ و بای پپ در فشار تنفسی دستگاه می باشد