1 / 3

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز را بشناسیم. آیا می توان اکسیژن ساز را جایگزین کپسول اکسیژن کرد؟

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز

اکسیژن ساز یک دستگاه اکسیژن خانگی ضروری برای بیماران مبتلا به کووید است که نیاز به اکسیژن درمانی دارند. با توجه به اینکه جهان در حال مبارزه با همه‌گیری است و بیشتر و بیشتر به تامین اکسیژن متکی است، بسیاری از کشورها سهم خود را از طریق واکسن‌ها، ظروف اکسیژن و دستگاه‌های متمرکز کننده کمک کرده‌اند. قبل از اینکه کپسول اکسیژن را در نظر بگیرید، به مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز نگاه کنید.


چرا به دستگاه اکسیژن ساز نیاز است؟
دستگاه اکسیژن ساز یکی از دستگاه هایی است که برای حمایت از زندگی بیماران مبتلا به چندین بیماری تنفسی استفاده می شود. در موارد انسداد تنفسی، بیماری های ریوی و مشکلات تنفسی عمومی، اکسیژن درمانی به آنها ارائه می شود.

در صورت داشتن هر یک از شرایطی که باعث کاهش سطح اکسیژن خون می شود، مانند بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD)، ذات الریه، COVID-19، حمله شدید آسم، نارسایی قلبی در مراحل پایانی، فیبروز کیستیک یا آپنه خواب، ممکن است به اکسیژن درمانی نیاز داشته باشید. .

می توانید از یک غلیظ کننده اکسیژن در خانه استفاده کنید یا آن را در کوله پشتی خود حمل کنید، که جایگزین مفیدی برای یک سیلندر اکسیژن سنگین است. مخازن اکسیژن و تغلیظ کننده های اکسیژن معمولاً برای اکسیژن درمانی استفاده می شود تا تنفس راحت تر انجام شود. یک متمرکز کننده اکسیژن به عنوان یک تصفیه کننده هوا عمل می کند که می تواند برای اهداف فردی استفاده شود.


دستگاه اکسیژن ساز چگونه کار می کند؟
یک کنسانتره اکسیژن برای بیماران مبتلا به کووید، منبع امنی از هوای غنی شده با اکسیژن است. یک متمرکز کننده اکسیژن به عنوان مولد اکسیژن نیز شناخته می شود. این دستگاه اکسیژن خانگی هوای اتاق را از طریق یک سری فیلترها جذب می کند و گرد و غبار، باکتری ها و سایر ذرات را از بین می برد.

یک متمرکز کننده اکسیژن از ماشینی تشکیل شده است که هوا را وارد سیلندرهای حاوی غربال و غشاء می کند. این سیستم به طور موثر برای جذب نیتروژن کار می کند و اکسیژن متمرکز را در هوای اتاق باقی می گذارد. این دستگاه ها با باتری قابل شارژ کار می کنند و حمل آن راحت تر است که یکی از بزرگترین مزایای اکسیژن ساز می باشد.


مزایای دستگاه اکسیژن ساز چیست؟
شواهد نشان می دهد که استفاده از متمرکز کننده اکسیژن می تواند میزان بقا را برای شرایط تنفسی بیماران بهبود بخشد. تغلیظ کننده های اکسیژن به طور گسترده ای برای بیماری های ریوی برای ارائه اکسیژن درمانی مداوم استفاده می شود. در زیر برخی از مزایای قابل توجه استفاده از اکسیژن ساز آورده شده است.

1. نیازی به پر کردن مجدد نیست
یکی از مزایای غلیظ کننده اکسیژن این است که نیازی به پر کردن مجدد ندارند، بر خلاف سیلندرهایی که به دلیل کمبود هوا در صورت تمام شدن نیاز به پر کردن مجدد دارند. دستگاه اکسیژن ساز با نیروی الکتریکی کار می کند که اکسیژن نامحدودی را فراهم می کند.

2. قابل حمل بودن یکی از مزایای کلیدی اکسیژن ساز است
انواع زیادی از متمرکز کننده های قابل حمل در بازار موجود است که وزن آنها تا 4.5 کیلوگرم است و می توان آنها را "در حال حرکت" استفاده کرد. این نوع دستگاه های اکسیژن تراپی با یک بسته باتری عرضه می شوند و با یک بار شارژ می توانند تا 12 ساعت استفاده مداوم را دوام بیاورند. دستگاه های اکسیژن ساز راحت تر از سیلندرهای گاز فشرده هستند و تا 13 ساعت در طول عمر کار می کنند. (این نمونه اکسیژن ساز پرتابل می باشد)

3. سایز و خروجی های متفاوت دارد
دستگاه های اکسیژن ساز در اندازه ها، مدل ها، سبک ها و ساخت های مختلف موجود هستند. هر نوع متمرکز کننده کاملاً متناسب با نیازهای شما طراحی شده است. همچنین می توانید با توجه به فضای ارائه شده، یک دستگاه اکسیژن ساز ثابت را در محل خود نصب کنید.


4. ایمنی بالا و تضمین شده
ایمنی نیز یکی از مزیت های نسبی دستگاه های اکسیژن ساز است. سیلندرهای اکسیژن مستعد نشت و هدر رفتن اکسیژن هستند. همه می دانند که اکسیژن در طول موج همه گیر در دنیا چقدر ارزشمند بوده است. یک محیط غنی از اکسیژن نیز به عنوان سوخت برای آتش عمل می کند. برعکس، هیچ نگرانی در مورد هدر رفتن اکسیژن یا مسائل نشتی در دستگاه های متمرکز کننده اکسیژن وجود ندارد.

 

5. قیمت دستگاه اکسیژن ساز مشابه کپسول اکسیژن است
دستگاه متمرکز کننده اکسیژن ثابت دارای خروجی اکسیژن بالاتر و هزینه کم است. این یک جایگزین عالی برای سیلندرهای اکسیژن است و اغلب با دوام بیشتر و عمر طولانی‌تر همراه است – بهترین بخش در مورد دستگاه اکسیژن ساز این است که می‌توانید یک دستگاه کارکرده را با هزینه‌ی بسیار کم خریداری کنید.

قیمت یک اکسیژن ساز بسته به کیفیت و خروجی اکسیژن از14 تا 39 میلیون تومان متغیر است. از طرف دیگر، اکسیژن سازهای کارکرده ارزان تر هستند و بسته به ساعت، گارانتی و شرایط بین 9 میلیون تا 25 میلیون تومان متغیر هستند.

 

معایب دستگاه های اکسیژن ساز چیست؟
جدای از مزیت های متمرکز کننده اکسیژن، در نظر گرفتن محدودیت های آنها قبل از خرید نیز مهم است. معایب دستگاه اکسیژن ساز بسته به مدل، نوع یا نوع آن متفاوت است.


1. منبع برق خارجی
هنگامی که باتری شما تمام می شود و هیچ پریز برقی برای شارژ باتری وجود ندارد، استفاده از متمرکز کننده اکسیژن ممکن است دشوار باشد. حتی اگر یک دستگاه متمرکز کننده اکسیژن ثابت باشد، باید آن را در جایی قرار دهید که بتوانید به پریز دیواری دسترسی داشته باشید. این می تواند یکی از معایب قابل توجه دستگاه های اکسیژن ساز باشد زیرا آنها برای عملکرد به نیروی الکتریکی متکی هستند. اگر قطعی برق بدون برنامه در خانه شما وجود داشته باشد ممکن است وضعیت نگران کننده تر باشد.

 

2. صدا یکی از معایب رایج اکسیژن سازها است
اجزای مختلفی در یک کنسانتره اکسیژن ترکیب شده اند که هوا را جمع آوری، فیلتر و فشرده می کنند. صدای منتشر شده از یک دستگاه اکسیژن ساز قابل حمل می تواند برای بیماران آزاردهنده تر باشد. اگرچه این یکی از معایب جزئی دستگاه های اکسیژن ساز است. افراد ممکن است آن را منحرف کننده بدانند و باعث ایجاد مشکلات ارتباطی برای افراد دارای مشکلات شنوایی شود.

3. تعمیر و نگهداری منظم
سیلندرها، فیلترها و عملکردهای الکتریکی نیاز به سرویس منظم دارند. افرادی که از تغلیظ کننده های اکسیژن ثابت استفاده می کنند باید فیلترها را به صورت هفتگی یا طبق دستور سازنده تعویض کنند. همچنین، اکسیژن کنسانتره با باتری هر از چند گاهی نیاز به تعویض باتری دارد. همیشه بهتر است یک یدکی برای پشتیبان داشته باشید.

4. هزینه های نگهداری
وقتی صحبت از هزینه های تعمیر و نگهداری بین سیلندر اکسیژن و کنسانتره می شود، عوامل زیانبار زیادی را در مورد دومی پیدا خواهید کرد. یک متمرکز کننده اکسیژن دارای قطعات متحرک و سیستم/باتری های الکتریکی زیادی است که می تواند در معرض مسائل مربوط به قابلیت اطمینان باشد. اکثر قطعات گران هستند به همین دلیل ما دستگاه های اکسیژن ساز ایرانی را پیشنهاد می دهیم. هرچند کمی صدای دستگاه بالاتر از نمونه های مشابه خارجی می باشند ولی در عوض از گارانتی معتبر و موجو بودن قطعات خیالتان راحت است.

نتیجه گیری در مورد مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز:

بسته به میزان شدیدی که بیمار به آن متکی است، هم مزایا و هم معایب دستگاه های متمرکز کننده اکسیژن وجود دارد. به شرطی که پشتیبان لازم را داشته باشید، می توانید چنین دستگاه های اکسیژن خانگی را به طور قابل توجهی مفید بیابید.

یکی از مزایای قابل توجه دستگاه اکسیژن ساز نسبت به کپسول اکسیژن این می باشد که میتوان به صورت 18 تا 24 ساعت از دستگاه اکسیژن ساز استفاده نمود در حالیکه چنانچه کپسول خالی شد نیاز هست که مجدد پر شود و هزینه حمل و نقل و پر کردن کپسول در دراز مدت مقرون به صرفه نمی باشد.

همچنین بعضی از بیماران به دلیل شرایط ریوی مجبور به دریافت زیاد از اکسیژن ساز را دارند ولی چون از کپسول استفاده می کنند، محتاطانه استفاده می کنند تا تمام نشود و همین موضوع باعث می شود تا شرایط ریوی شان حادتر از قبل شود.

مزایا و معایب دستگاه اکسیژن ساز را بشناسیم. آیا می توان اکسیژن ساز را جایگزین کپسول اکسیژن کرد؟