1 / 4

اختلالات خواب: بی خوابی، آپنه خواب و موارد دیگر

اختلالات خواب شرایطی هستند که توانایی فرد برای داشتن خواب طبیعی و ترمیمی را مختل می کند

اختلالات خواب: بی خوابی، آپنه خواب و موارد دیگر

اختلالات خواب چیست؟
اختلالات خواب شرایطی هستند که توانایی فرد برای داشتن خواب طبیعی و ترمیمی را مختل می کند. علل این شرایط متغیر است و از عاداتی که افراد قبل از خواب ایجاد کرده اند تا تعدادی از مشکلات پزشکی که چرخه طبیعی خواب را مختل می کند، متغیر است. اگر متوجه می‌شوید که صبح‌ها پس از بیدار شدن از خواب احساس استراحت نمی‌کنید، احتمالاً باید به پزشک خود مراجعه کنید تا تشخیص دهد که آیا اختلال خواب دارید یا خیر. اختلالات خواب می تواند تأثیر عمیقی بر سلامت کلی فرد داشته باشد.
چرا خواب مهم است؟
کمبود خواب می تواند تهدید کننده زندگی باشد! به عنوان مثال، تصادفات رانندگی، مشکلات شخصی، عملکرد ضعیف شغلی، صدمات، مشکلات حافظه و اختلالات خلقی با خواب ضعیف مرتبط هستند. علاوه بر این، محققان به این نتیجه رسیده اند که اختلالات خواب احتمالاً به بیماری قلبی، چاقی و دیابت کمک می کند.
علائم اختلالات خواب
علائم اختلالات خواب بسته به نوع اختلال خواب متفاوت است. علائم ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد و معمولاً شامل یک یا چند مورد از موارد زیر است: پرخوابی (خواب آلودگی بیش از حد در طول روز)، بی خوابی (کاهش کارایی خواب همراه با خواب ناآرام همراه با بیدار شدن مکرر در شب)، خروپف با صدای بلند و/یا مکث کوتاه در تنفس (دوره های کوتاه آپنه)، حرکات پا یا میل به حرکت دادن پاها در شب، راه رفتن در خواب، یا وحشت شبانه (کابوس).
چرخه خواب
چرخه خواب طبیعی دارای دو دسته اصلی به نام‌های REM و غیر REM است. REM مخفف حرکات سریع چشم است. خواب REM با آرامش عضلانی، رویا دیدن، حرکات سریع اپیزودیک چشم و امواج با دامنه کم در EEG (انسفالوگرافی) مشخص می شود. خواب غیر REM به چهار مرحله از خواب سبک (مرحله 1) تا مرحله IV (خواب دلتا یا عمیق) تقسیم می شود. خواب غیر REM حدود 75٪ از زمان خواب طبیعی را اشغال می کند در حالی که REM 25٪ باقیمانده را اشغال می کند و معمولاً بیشتر در صبح رخ می دهد. اختلالات خواب این چرخه خواب را مختل می کند.
چقدر به خواب نیاز دارم؟
نیازهای زمان خواب افراد متغیر است و زمان خواب بین کودکان و بزرگسالان متفاوت است.


بزرگسالان
برخی از بزرگسالان می توانند نیازهای خواب خود را از حدود 5 تا 10 ساعت در شب تغییر دهند. با این حال، چندین مطالعه نشان داده است که اکثر بزرگسالان عادی به طور متوسط ​​حدود 7 تا 8 ساعت در شب هستند.


افراد جوان تر
به طور کلی، هر چه سن فرد کمتر باشد، به خواب بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال، نوجوانان به 9 ساعت خواب نیاز دارند در حالی که نوزادان به 16 ساعت در شب نیاز دارند.
بی خوابی چیست؟
بی خوابی ناتوانی در شروع یا حفظ خواب است. اکثر مردم در طول زندگی خود با مشکلاتی در به خواب رفتن گهگاهی مواجه خواهند شد. با این حال، اگر مشکل به خواب رفتن مکرر یا به طور مداوم رخ دهد، ممکن است فرد دچار بی خوابی شود. افراد مبتلا به بی‌خوابی گاهی اوقات برای ساعت‌ها به سختی به خواب می‌روند و ممکن است خیلی زود از خواب بیدار شوند یا در طول شب به طور مکرر از خواب بیدار شوند. بی خوابی شایع ترین اختلال خواب در ایالات متحده در نظر گرفته می شود و مطالعات نشان می دهد که 95٪ از آمریکایی ها یک دوره بی خوابی را در دوره ای از زندگی خود گزارش کرده اند.
علل بی خوابی: بهداشت خواب
بهداشت ضعیف خواب به عادت های بدی اشاره دارد که در توانایی فرد برای به خواب رفتن اختلال ایجاد می کند. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار در عصر، سیگار کشیدن، خوردن غذاهای سنگین در اواخر عصر، به خواب رفتن با چراغ های روشن و/یا روشن گذاشتن تلویزیون، یا استفاده از تلفن همراه، رایانه یا تبلت درست قبل از خواب. عادات بد یا عدم رعایت بهداشت خواب می تواند منجر به بی خوابی شود.
علل بی خوابی: سلامت روان
بهداشت نامناسب خواب تنها دلیل بی خوابی نیست. مشکلات سلامت روانی مانند افسردگی، اضطراب و استرس (به عنوان مثال، اختلال استرس پس از سانحه، از دست دادن همسر یا مشکلات مالی) نیز ممکن است باعث بی خوابی شود. علاوه بر این، داروهایی که برای درمان برخی از این مشکلات سلامت روان استفاده می شوند نیز ممکن است باعث ایجاد یا افزایش مشکلات خواب شوند. هر گونه مشکل مربوط به خواب را که فکر می کنید ناشی از داروها است با پزشک خود در میان بگذارید.
علت بی خوابی: شرایط پزشکی
بی خوابی اغلب با سایر شرایط پزشکی همراه است. این شرایط پزشکی اغلب با چرخه طبیعی خواب تداخل دارند. برخی از شرایط رایج تر به شرح زیر است:

درد مزمن
COPD
آسم
آپنه خواب
نارسایی قلبی
آرتروز
مشکلات تیروئید
مشکلات عصبی (سکته مغزی، بیماری آلزایمر، بیماری پارکینسون)
افسردگی
مشکلات غدد درون ریز
علل بی خوابی: بارداری، یائسگی و سن
سایر علل نسبتاً رایج بی خوابی حاملگی، یائسگی و سن (هم مردان و هم زنان بالای 65 سال) هستند که همگی ممکن است به دلیل تغییرات هورمونی و سایر تغییرات شیمیایی بدن باشند. علاوه بر این، کارگران شیفتی می توانند مشکلاتی را ایجاد کنند زیرا چرخه خواب آنها به دلیل برنامه کاری نامنظم آنها قطع می شود. بخشی از دلیل این توسعه بی خوابی به دلیل تنظیم مجدد ساعت داخلی بدن ما است که زمان تولید هورمون ها را کنترل می کند. همچنین، زمان انجام سایر عملکردهای معمول بدن مانند ادرار، اجابت مزاج، و قرار گرفتن در معرض نور و تاریکی به دلیل تغییرات برنامه تغییر می کند.
آپنه خواب چیست؟
آپنه خواب اختلالی است که باعث می شود فرد در هنگام خواب بارها نفس خود را متوقف کند. مکث های تنفسی ممکن است چند ثانیه یا بیشتر طول بکشد و بدن را وادار کند که از مرحله IV خواب غیر REM به مرحله بسیار سبک من می خوابد. گاهی اوقات بیمار ممکن است از خواب بیدار شود. این وقفه های متعدد در چرخه طبیعی خواب می تواند منجر به بی خوابی و خواب آلودگی در طول روز شود. بسیاری از افراد این مشکل را دارند اما متوجه آن نیستند.


علائم آپنه خواب
علائم آپنه خواب اغلب توسط همسر بیمار ذکر می شود. علائم عبارتند از خروپف، وقفه در تنفس و اغلب به دنبال صدای نفس زدن یا خرخر کردن، و خواب آلودگی در ساعات روز.


درمان آپنه خواب
آپنه خواب را می توان به روش های مختلفی درمان کرد.

تغییر سبک زندگی (کاهش وزن، اجتناب از الکل، خوابیدن به پهلو به جای پشت، ترک سیگار)
دهانی (وسایل دهانی)
دستگاه های تنفسی (CPAP)
کاهش وزن در برخی افراد
عمل جراحي
چه کسانی دچار آپنه خواب می شوند؟
عوامل خطر رایج برای آپنه خواب عبارتند از اضافه وزن، سن بالای 65 سال، مرد، اسپانیایی تبار، آفریقایی-آمریکایی، و تبار جزیره اقیانوس آرام. همچنین، افرادی که سیگار می کشند، از الکل، آرام بخش ها و/یا آرام بخش ها استفاده می کنند و افرادی که دچار احتقان بینی، اختلالات قلبی، سکته مغزی یا تومورهای مغزی هستند نیز در معرض خطر بیشتری برای آپنه خواب هستند. گاهی اوقات، افرادی که مقداری راه هوایی خود را مسدود می کنند (به عنوان مثال، لوزه های بزرگ یا راه هوایی باریک) نیز در معرض خطر ابتلا به آپنه خواب هستند.
سندرم پای بیقرار چیست؟
یکی دیگر از اختلالات سیستم عصبی، سندرم پای بیقرار (RLS)، می تواند منجر به بی خوابی شود و به عنوان یک اختلال خواب در نظر گرفته می شود. این یک اختلال در سیستم عصبی است که پاها را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث تحریک غیر طبیعی برای حرکت دادن آنها می شود. متأسفانه، به نظر می رسد که این تمایلات بیشتر در شب اتفاق می افتد و باعث وقفه در خواب می شود.


چه چیزی باعث سندرم پای بیقرار می شود؟
علت سندرم پای بیقرار در بیشتر موارد ناشناخته است، اگرچه ژنتیک ممکن است نقشی داشته باشد. سطوح پایین آهن در مغز نیز ممکن است منجر به سندرم پای بیقرار شود.


علائم سندرم پای بیقرار
پاها احساس ناراحتی می کنند، به خصوص در هنگام دراز کشیدن، که باعث می شود فرد مبتلا احساس کند که باید آنها را حرکت دهد. احساسات مشابهی ممکن است در بازوها، تنه یا سر احساس شود.
این احساسات ممکن است خواب را مختل کنند.
RLS اغلب در شب بدتر می شود.
فراوانی این اپیزودها بسته به شدت مورد متفاوت است

درمان سندرم پای بیقرار
اندام های آسیب دیده را حرکت دهید
درمان شرایط پزشکی مرتبط (به عنوان مثال، نوروپاتی محیطی، دیابت)
تغییر سبک زندگی (سیگار کشیدن، کاهش کافئین و الکل، مصرف مکمل های آهن، ورزش متوسط، حمام آب گرم)
داروها (عوامل دوپامینرژیک، گاباپنتین اناکاربیل، بنزودیازپین ها، مواد افیونی، داروهای ضد تشنج)

 

منبع: https://www.onhealth.com/content/1/sleep_disorders

اختلالات خواب شرایطی هستند که توانایی فرد برای داشتن خواب طبیعی و ترمیمی را مختل می کند