1 / 8

چگونه از بای پپ خود نگهداری کنیم؟ طول عمر دستگاه بای پپ خود را افزایش دهید

ممکن است تعجب کنید که آیا باید دستگاه BiPAP خود را به روش خاصی تمیز کنید.

چگونه از بای پپ خود نگهداری کنیم؟ طول عمر دستگاه بای پپ خود را افزایش دهید

ممکن است تعجب کنید که آیا باید دستگاه BiPAP خود را به روش خاصی تمیز کنید.

با گذشت زمان، دستگاه بای پپ BiPAP شما گرد و غبار، زباله‌ها و باکتری‌ها را جمع‌آوری می‌کند که باعث می‌شود درمان شما به اندازه کافی مؤثر نباشد.

نگهداری و تمیز کردن روتین دستگاه شما نه تنها عمر دستگاه شما را افزایش می دهد، بلکه به شما امکان می دهد بهترین درمان ممکن را دریافت کنید. یک دستگاه کثیف یا فرسوده کیفیت هوای پایین و فشار کم را ارائه می دهد.

 

تمیز کردن رطوبت ساز بای پپ BiPAP
دستگاه بای پپ BiPAP شما به احتمال زیاد با یک سیستم مرطوب کننده گرم عرضه می شود. این به کاهش خشکی دهان صبحگاهی و همچنین جلوگیری از خشک شدن مجاری بینی و تحریک و ملتهب شدن آن کمک می کند.

با این حال، محفظه مرطوب کننده باید روزانه تمیز شود تا از تجمع باکتری ها و همچنین کلسیفیکاسیون جلوگیری شود. مراحل زیر کاری است که باید به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید تا رطوبت‌ساز خود را در بهترین حالت نگه دارید.
روزانه

محفظه را با دقت از رطوبت ساز خارج کنید تا آب وارد دستگاه BiPAP شما نشود.
محفظه را باز کنید و با آب گرم و صابون بشویید.
خوب با آب بشویید و بگذارید روی پارچه تمیز یا حوله کاغذی دور از نور مستقیم خورشید خشک شود.
با آب مقطر یا استریل پر کنید. از آب لوله کشی استفاده نکنید زیرا ممکن است حاوی مواد معدنی و شیمیایی باشد که به اجزای دستگاه آسیب برساند. همچنین استفاده از آب تصفیه شده (یعنی از طریق فیلتر بریتا) به دلایل مشابه توصیه نمی شود.


هفتگی

یک بار در هفته محفظه مرطوب کننده باید در محلولی از 1 قسمت سرکه سفید 3 قسمت آب به مدت تقریبی 20-15 دقیقه خیس شود و سپس کاملاً با آب مقطر شسته شود.
برخی از محفظه های مرطوب کننده قابل شستشو در ماشین ظرفشویی هستند و به شما امکان می دهند هر هفته در ماشین ظرفشویی بشویید. قبل از تمیز کردن در ماشین ظرفشویی حتماً دفترچه راهنمای دستگاه BiPAP خود را بررسی کنید.


ماهانه

محفظه های رطوبت ساز باید هر شش ماه یا در صورت نیاز تعویض شوند.

 


 تمیز کردن ماسک سی پپ CPAP
بیشتر بالشتک های ماسک بای پپ BiPAP از سیلیکون ساخته شده اند که ماده ای ملایم و غیر تحریک کننده است. با این حال، در حالی که سیلیکون یک ماده بسیار راحت برای ماسک است، طول عمر زیادی ندارد و بدون مراقبت مناسب می تواند سریعتر از حد انتظار خراب شود. تمیز کردن ماسک CPAP برای کارآمد کردن هر چه بیشتر آن بسیار مهم است. مراحل زیر کاری است که باید روزانه، هفتگی و ماهانه برای مراقبت از ماسک خود انجام دهید.

 

روزانه

ماسک خود را روزانه با آب گرم و صابون ملایم و بدون عطر بشویید یا دستمال مرطوب و شوینده مخصوص ماسک BiPAP را خریداری کنید.
با آب بشویید و اجازه دهید روی یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی به دور از نور مستقیم خورشید خشک شود.


شبانه

قبل از استفاده از ماسک در شب، صورت خود را کاملا بشویید و از مرطوب کننده های صورت استفاده نکنید. روغن های صورت و مرطوب کننده ها می توانند سیلیکون را سریعتر تجزیه کنند.

هفتگی

هفته ای یکبار ماسک خود را در محلول 1 قسمت سرکه سفید و 3 قسمت آب خیس کنید و سپس در آب مقطر بشویید.
هدگیر و چانه بند باید در صورت نیاز با دست با آب گرم و صابون شسته شوند، خوب شسته شوند و در هوا خشک شوند. از قرار دادن روسری یا بند چانه در ماشین لباسشویی یا خشک کن خودداری کنید.
لوله خرطومی بای پپ BiPAP باید هر هفته در یک سینک آب گرم و صابون تمیز شود، خوب شسته شود و در معرض نور مستقیم خورشید بماند.

ماهانه

برای برنامه های جایگزینی ماسک های بای پپ BiPAP، باید هم توصیه های سازنده و هم کمک هزینه بیمه خود را بررسی کنید. با این حال، برای اکثر ماسک ها، توصیه می شود که بندها را 1-2 بار در ماه و ماسک را هر 3-6 ماه یکبار تعویض کنید.

تمیز کردن فیلترهای BiPAP
فیلترهای BiPAP برای کمک به تنفس در هوای تمیز طراحی شده اند. بخشی از مراقبت از دستگاه شما، تعویض یا تمیز کردن فیلتر است، گام مهمی در نگهداری دستگاه BiPAP شما است.

فیلترهای شما در نزدیکی پشت دستگاه BiPAP قرار دارند، جایی که دستگاه هوا را از اتاق که فشرده می‌کند به تنظیمات فشار شما می‌کشد. تقریباً همه دستگاه‌های BiPAP دارای یک فیلتر کاغذ سفید یکبار مصرف هستند و برخی از آنها یک فیلتر خاکستری غیر یکبار مصرف اضافی نیز دارند. مراحل زیر کاری است که باید روزانه، هفتگی و ماهانه انجام دهید تا مطمئن شوید که فیلتر تمیزی دارید:

هفتگی

شما باید فیلتر خاکستری یکبار مصرف را حداقل به صورت هفتگی تمیز کنید. اگر حیوانات خانگی دارید، داخل خانه سیگار می کشید یا اگر خانه شما گرد و غبار خاصی دارد، ممکن است مجبور شوید مرتباً آن را تمیز کنید.
فیلترهای خاکستری را با آب بشویید و اجازه دهید قبل از قرار دادن دوباره در دستگاه خود خشک شوند.

ماهانه

فیلترهای خاکستری قابل استفاده مجدد زمانی که شروع به فرسوده شدن یا بعد از شش ماه می کند باید تعویض شوند.
فیلترهای کاغذ سفید یکبار مصرف را هر ماه یا بیشتر در صورتی که کثیف یا کثیف به نظر می رسد تعویض کنید.


نکات کلی نگهداری BiPAP و تمیز کردن CPAP
همه وظایف برای تمیز کردن و نگهداری دستگاه BiPAP شما ممکن است در ابتدا طاقت فرسا به نظر برسند. رعایت نظافت و نگهداری دستگاه شما به روان‌تر شدن روند درمان کمک می‌کند.

قرار دادن نظافت تجهیزات BiPAP خود بخشی از روال صبحگاهی خود به شما کمک می‌کند تا کار کمتر طاقت‌فرسا به نظر برسد. تمیز کردن در صبح همچنین به دستگاه شما زمان زیادی برای خشک شدن در طول روز می دهد.

خود دستگاه BiPAP شما نیازی به تمیز کردن ندارد، اما ممکن است بخواهید آن را با یک پارچه کمی مرطوب در صورت تمایل پاک کنید. در اینجا چند نکته بیشتر در مورد تمیز کردن و نگهداری BiPAP شما آورده شده است:
دستگاه و لوازم جانبی خود را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید تا به آنها آسیب نرسانید.
هرگز از سفید کننده برای تمیز کردن لوازم جانبی استفاده نکنید.
سایر لوازم جانبی دستگاه مانند سیم های برق و کارت های داده ممکن است به دلیل خرابی تجهیزات نیاز به تعویض داشته باشند.
همیشه هنگام تمیز کردن قطعات از آب مقطر یا استریل استفاده کنید.
به یاد داشته باشید که هرگز از سفید کننده برای تمیز کردن یا خیساندن قطعات BiPAP خود استفاده نکنید. این می تواند به تجهیزات شما آسیب برساند. فرو بردن دستگاه BiPAP در آب برای خیس شدن به تجهیزات شما نیز آسیب می رساند.

علاوه بر تمیز کردن، مطمئن شوید که CPAP خود را در کجا قرار می دهید. دستگاه خود را روی یک سطح صاف و دور از اشیایی مانند پرده یا درهم و برهم که ممکن است با ورودی هوا تداخل داشته باشد، قرار دهید.

منبع: https://www.alaskasleep.com/

ممکن است تعجب کنید که آیا باید دستگاه BiPAP خود را به روش خاصی تمیز کنید.