1 / 9

فیزیوتراپی ریه RC Cornet

فیزیوتراپی ریه RC Cornet به چه معنایی می باشد؟ آیا با کمک RC Cornet مشکلات ریوی حل می شود؟ برای چه بیمارانی تجویز می شود؟

فیزیوتراپی ریه RC Cornet

Rc Cornet چیست؟

درمان فشار بازدمی مثبت (PEP) برای افزایش پاکسازی موکوس با جلوگیری از فروپاشی راه های هوایی با استنت گذاری یا از طریق تهویه جانبی که به افزایش فشار داخل قفسه سینه دیستال به ترشحات باقی مانده یا با افزایش ظرفیت باقیمانده عملکردی کمک می کند، استفاده می شود. درمان با فشار بازدم مثبت نوسانی (OPEP) برای اولین بار در سوئیس توسعه یافت. درمان OPEP اثرات مثبت درمان PEP را با ارتعاشات یا نوسانات ترکیب می کند و بنابراین تأثیری دو برابر بر پاکسازی راه هوایی دارد.

عملکرد Rc Cornet

آرسی کورنت Rc Cornet یک دستگاه OPEP است. از یک لوله پلاستیکی نیم دایره تشکیل شده است. هوای بازدمی از لوله پلاستیکی منحنی که حاوی یک شلنگ انعطاف پذیر و بدون لاتکس است عبور می کند. در هنگام بازدم، شیلنگ بدون لاتکس به بالا و پایین لوله پلاستیکی برخورد می کند که به طور متناوب جریان را مسدود می کند و باعث ایجاد نوسانات و فشار بازدمی مثبت در مجاری هوایی بیمار می شود. قطعه دهانی دارای تنظیماتی است که می توان آن را برای پیچاندن لوله و افزایش اندازه مقاومت بازدمی تنظیم کرد. این می تواند فرکانس، دامنه و فشار متوسط ​​را تنظیم کند. کورنت مستقل از جاذبه است و در هر موقعیتی قابل استفاده است.


انواع کورنت
RC-Cornet
RC-Cornet® PLUS   عملکرد بیشتر از RC-Cornet® است. دارای یک پورت نبولایزر یکپارچه است که به تحویل دارو کمک می کند و به حرکت موثر ترشحات و کاهش زمان درمان کمک می کند.
RC-Cornet® PLUS NASAR [8] - این دستگاه در دو تنظیم کار می کند. اولین تنظیم برای بیمارانی استفاده می شود که دارای اختلالات شیپور استاش هستند که منجر به احتقان بینی می شود. تنظیم دوم برای بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن و سندرم قطره پس از بینی استفاده می شود. همچنین برای کاهش پاسخگویی بیش از حد در آسم برونش شناخته شده است. 

نحوه استفاده: RC-Cornet® PLUS NASAL را در سوراخ راست بینی قرار دهید و سوراخ چپ بینی را با انگشت اشاره بپوشانید. حدود 5-10 بار به طور کامل نفس بکشید و بازدم کنید. این روش را با سوراخ چپ بینی تکرار کنید. فشار و ارتعاشات مثبت زمانی ایجاد می شود که بیمار از طریق بینی بازدم می کند که سپس به کل فضای نازوفارنکس منتقل می شود و به حرکت و دفع ترشحات کمک می کند. این دستگاه همچنین درمان استنشاقی همزمان را ارائه می دهد و دارورسانی را بهبود می بخشد و مدت زمان درمان را کاهش می دهد.
RC-Cornet® PLUS Tracheo - برای بیمارانی که تراکئوستومی شده اند مفید است. به سرفه کردن ترشحات غلیظ کمک می کند.

که ما در ایران یک نمونه کلا موجود دارین و آن هم آرسی کورنت معمولی است.

 

کارکرد Rc Cornet چگونه است؟

لب ها باید محکم روی قطعه دهانی بچسبند.
با بینی نفس عمیقی بکشید و با بازدم شدید داخل دستگاه دمید.
در حالت ایده آل، مرحله بازدم باید سه تا چهار برابر بیشتر از مرحله دم طول بکشد. صدای خشن و لرزشی کم در قفسه سینه احساس می شود.
این عمل باید حدود 10-15 بار انجام شود و پس از آن سرفه شروع می شود که برای حرکت ترشحات انجام می شود.
این چرخه را می توان برای 10 تا 15 دقیقه یا 3 ست 10 دقیقه ای تکرار کرد.
قطعه دهانی را می توان برای افزایش فشار مثبت راه هوایی و ارتعاش در مجاری تنفسی پیچاند که فشار بیشتری بر روی ریه می آورد.

 


نشانه های بیماری
آمفیزم
بیماری انسداد مزمن ریه (COPD)
فیبروز کیستیک
برونشکتازی
برونشیت مزمن
پنومونی
آسم

 


موارد منع مصرف
هیچ منع مصرف مطلقی برای استفاده از درمان PEP گزارش نشده است.

موارد منع نسبی:

فشار داخل جمجمه ای (ICP) > 20 میلی متر جیوه
بی ثباتی همودینامیک
جراحی یا ضربه اخیر صورت، دهان یا جمجمه
سینوزیت حاد
اپیستاکسی
هموپتیزی فعال
پنوموتوراکس درمان نشده

 

جهت خرید می توانید در صفحه مشخص شده خرید را انجام دهید تا از طریق پست یا پیک برایتان ارسال شود.

ویدیو های آموزشی هم موجود می باشد.

 

منبع: https://www.physio-pedia.com/Cornet

فیزیوتراپی ریه RC Cornet به چه معنایی می باشد؟ آیا با کمک RC Cornet مشکلات ریوی حل می شود؟ برای چه بیمارانی تجویز می شود؟